Lucie Kašparová, 4. 7. 2021

Léto nahrává celkovému odlehčení v jídle. Na druhou stranu teplé počasí a čas dovolené vybízí k častější konzumaci alkoholických drinků, sladkých limonád, grilovaných dobrot a dalšího. Pojďme se kouknout, v čem děláme nejčastěji chyby a jak se jim vyhnout, aby nám kila neletěla zbytečně nahoru.

Ovoce či meloun k obědu

Jistě to znáte, kombinace vedra, lákavá nabídka sezónního ovoce na pultech obchodů, nechuť připravovat a vařit teplý oběd rovná se nekontrolovatelné množství snězeného ovoce. Na ovoci samotném není nic špatného a koneckonců kdy jindy si jej dopřát než právě v letních měsících, kdy je úroda nejbohatší. Z výživového hlediska je samotné ovoce ovšem nutričně ne zcela dostatečné, aby plnilo funkci hlavního jídla. Je bohaté především na jednoduché cukry, které dodávají tělu rychlou energii, ale o to dřív pociťujeme hlad. Ovoce je zároveň zdrojem vlákniny, celé řady vitaminů a minerálních látek. Nicméně chybí v něm bílkoviny se svojí sytící schopností a stejně tak komplexní sacharidy. Ovoce nebo meloun (druhově se řadí do zeleniny) si nechte raději ke svačině, a i v takovém případě je doplňte neochuceným mléčným výrobkem jako je kefír, bílý jogurt či skyr.

Slazené nápoje

Co se týče nealkoholických nápojů, nabídky restaurací se v podstatě neliší. Hitem posledních sezón jsou tak zvané domácí limonády. Nakolik je taková limonáda skutečně „domácí“ nechme pro tentokrát stranou a spíš se zaměřme na samotné složení. Jelikož se většinou jedná o vodou naředěný sladký sirup, není kalorická hodnota takového nápoje zanedbatelná. Byť jsou všechny ty mátové, bezinkové, rakytníkové či malinové limonády lákavé, dopřávejte si je spíše výjimečně. I v domácích podmínkách volte spíše čistou vodu, případně si ji můžete zpestřit lístky čerstvé máty nebo bobulovitým ovocem. Na rozdíl od „domácí“ limonády v restauraci, takto vyrobená limonáda je skutečně domácí a bez přidaného cukru.

Alkoholické drinky

Ještě zůstaneme u pitného režimu. Letní večery přímo vybízejí mimo jiné i k častější konzumaci alkoholu. Pozor však na skryté kalorie v podobě alkoholických drinků. Obzvlášť kombinace džusů, ochucujících sirupů a alkoholického nápoje je doslova kalorickou bombou. Z míchaných drinků vychází nejhůře Piňa colada, která má 1940 kJ, což už by vydalo za obstojnou večeři. V létě tolik oblíbené Mojito má 560 kJ, podobně je na tom 200 ml suchého bílého vína. Aperol spritz má cca 433 kJ a klasický půllitr piva 890 kJ. Nejde ovšem čistě jen o nadbytečné množství kalorií. Alkohol na rozdíl od nealkoholických tekutin organismus dehydratuje a jeho konzumace přispívá k onemocněním jater, trávicího traktu, srdce, poruchám spánku a poškození mozku. Když už si tedy chcete dopřát nějaký ten alkoholický drink, vsaďte spíše na vychlazené bílé víno či jeho střik a zůstaňte u jednoho drinku. Nejen hlava vám druhý den poděkuje.

Časté grilování

Co si budeme povídat, přestože jako národ milujeme grilování, málokdo z nás je během grilování schopný hlídat teplotu a délku opékání pokrmů. Při grilování vznikají rakovinotvorné látky, nejen přepalováním jednotlivých pokrmů, ale také hořením dřeva a v neposlední řadě odkapáváním tuku na rozpálené uhlí. Dalším úskalím je samozřejmě kalorická hodnota takových pokrmů. Místo energeticky náročných špekáčků a tučného masa, zvolte raději rybu nebo libové maso. Nemáchejte jej celý den v olejové marinádě a použijte raději čerstvé bylinky a kapku kvalitního oleje těsně před grilováním. Namísto majonézových dipů, zkuste udělat dip ze skyru nebo Cottage sýru či rajčatovou salsu. A ke všem těm grilovaným dobrotám přidejte bohatou zeleninovou přílohu. Nebojte se ani pečiva. Aby vás jídlo nasytilo, potřebujete i komplexní sacharidy, zvolte tedy celozrnnou bagetu nebo žitný chléb. Zkuste si nandat na talíř požadovanou porci a neuzobávejte během celého večera, budete tak mít lepší kontrolu na zkonzumovaným množstvím a nebudete riskovat těžký žaludek a nevolnost z přejedení.