Příběh o tom, jak značka, která byla splněním amerického snu v prvorepublikovém Československu, prožívá fascinující znovuzrození o osm dekád později.

Bylo slunné září roku 2015, když se na pařížském fashion weeku pro jaro a léto 2016 poprvé představila Nehera, značka, jejíž jméno předtím slyšel málokdo z módních profesionálů, jež tehdy módní show přihlíželi. Minimalistická, perfektně řemeslně zpracovaná a především nositelná kolekce, která vznikla pod taktovkou hlavního designéra Samuela Driry sklidila pochvalné reakce publika i kritiky a Neheru rázem zařadila mezi nové nadějné brandy, které se v módním světě vyplatí sledovat. Ladislav Zdút, její majitel, mohl být právem hrdý na svou intuici, i když si dobře uvědomoval, že je před ním i týmem, který najal, ještě dlouhá cesta. Věděl však, že Nehera si investované úsilí zaslouží. Ta nová nadějná značka totiž ve skutečnosti byla pokračováním příběhu, který se začal psát před více než osmdesáti lety.

Městečko Kostelec na Hané se probouzelo do posledního dne devatenáctého století, když se tu narodil Jan Nehera, chlapec, který dostal do vínku neobyčejné podnikatelské nadání. Vyučil se sice zámečníkem, ale lákal jej spíš textilní průmysl, ve kterém, jak by se řeklo dnes, viděl už tehdy velký potenciál. Jen co absolvoval povinnou vojenskou službu, přemluvil tatínka, aby se s ním pustil do budování firmy, kterou nazvali Nehera a spol. Rodinný podnik, který založili v nedalekém Prostějově, vyráběl pánskou a dětskou konfekci, již dodávali maloobchodům k dalšímu přeprodeji.

Byl to možná současník Janova otce Tomáš Baťa, kdo podnikatele inspiroval k využívání marketingové komunikace i vybudování sítě vlastních prodejen. Ta první, kde jinde než přímo na Václavském náměstí v Praze, byla slavnostně otevřena už v roce 1931 za doprovodu rozsáhlé reklamní kampaně se sloganem “od výrobce přímo ke spotřebiteli”. Koncept, který vedle na svou dobou nevídaných reklamních kampaní zahrnoval skvělou logistiku i doplňkové služby, jako mobilní žehlírny nebo úpravy a později i návrh oděvů na míru, fungoval a značce se tak dařilo i v dobách hospodářské krize. V roce 1935 měla Nehera více než tisíc zaměstnanců a 76 vlastních prodejen po celém Československu a její zakladatel Jan začal pomýšlet na expanzi – zanedlouho otevřel první filiálky v norském Oslu i švédském Stockholmu, později dokonce v Africe.

Zdroj: Žehlicí stroje ve firmě Nehera FOTO: Reprofoto Pivo, zbraně i tvarůžky, Maxdorf 2014, www.novinky.cz

Kdo ví, kde na světě by dnes znali jméno Nehera, kdyby se evropské dějiny psaly jinak. Jisté je, že období expanze a prosperity, onen americký sen, který v Československu prožíval jeden mladý rodák z Prostějovska, tvrdě přerušila 2. světová válka. O osudu Jana Nehery dostupné prameny uvádí jen to, že byl nacisty perzekuován, zatčen i vězněn. O oděvní impérium, které vybudoval, přišel a ani konec války nepřinesl novou naději. Firma byla znárodněna a stala se součástí národního podniku OP Prostějov. Jan stihl emigrovat do Maroka, kde sice ještě stihl vybudovat malou továrnu na oděvy, na svůj československý úspěch však nenavázal. Roku 1958 zemřel v Casablance ve věku osmapadesáti let.

O padesát let později se v hlavách úspěšného slovenského marketéra Ladislava Zúta a jeho manželky Bibiany začal rodit plán na podnikání v módní branži, který začal registrací ochranné známky Nehera. S tou se několik let nedělo nic, v roce 2013 však začala práce na luxusní dámské ready-to-wear značce, kterou známe dnes – ta skládá poctu někdejšímu oděvnímu impériu, její zaměření je však přeci jen odlišné. V bratislavském studiu vybudoval Ladislav mezinárodní tým, který posílil francouzský návrhář Samuel Drira, jež nyní udává Neheře směr. Po úspěších v Paříži byla v březnu 2017 značka s obrovským ohlasem konečně představena i na pražském fashion weeku, kde od té doby prezentuje své kolekce pravidelně. Tahle Nehera už není pro každého. Je to ambiciózní módní značka světového formátu, která přináší ty nejkvalitněji zpracované kousky v minimalistickém designu, jež sází na promyšlené detaily. Jsou vyráběné v Česku a Slovensku z nákladných materiálů a oblibu si pomalu, ale jistě, získávají u náročných žen po celém světě.