Její šaty nosila Adina Mandlová ve filmech Kristián nebo Katakomby i první dáma Hana Benešová. Kromě slavných hereček a manželek politiků ale oblékala i nejbohatší dámy první republiky. Modelový dům Hany Podolské byl v meziválečném období v módním světě pojem. Díky výstavě Hana Podolská, legenda české módy v Uměleckoprůmyslovém muzeu si její tvorbu můžete prohlédnout i vy.
Hana Podolská byla podle pamětníků noblesní dámou, která si díky usilovné práci splnila svůj sen vybudovat uznávaný krejčovský salon. Přestože její modelový dům nebyl v Praze zdaleka jediný, který se orientoval na zámožnou klientelu (konkurovali jí například Oldřich Rosenbaum nebo Arnoštka Roubíčková), byl určitě nejznámějším. Její šaty se objevovaly ve filmech, nosily je první dámy – již zmíněná Hana Benešová, ale i Marta Gottwaldová a rovněž manželky bankéřů i ženy ze středních vrstev společnosti. A přesto, že Hana Podolská utržila v životě několik těžkých ztrát (přišla o manžela, syna, a nakonec i o vlastní salon), podle pamětníků zůstala až do smrti ženou, kterou asi nejlépe vystihuje termín „skutečná prvorepubliková dáma“.
Z chudé švadleny ikonou módy
Svou první krejčovskou dílnu založila tehdy ještě Johanna Vošahlíková v Nuslích v roce 1905. Bylo jí 25 let a měla za sebou těžké roky. Její otec, úspěšný architekt a stavař František Vošahlík, v pouhých 44 letech zemřel na tuberkulózu, což vdovu i děti uvrhlo do finančních problémů. Aby Johanna pomohla matce živit rodinu, začala se učit švadlenou. A protože měla talent a byla pracovitá, začalo se jí dařit.
Svou první dílnu si mohla otevřít díky finanční podpoře svého budoucího manžela, fotografa a malíře Viktora Podolského. Ten se záhy (podobně jako později jejich dva synové) zapojil do řízení podniku, a malá dílna Podolských se v roce 1907 stěhovala do větších prostor v domě U Pěti králů ve Vyšehradské ulici. V roce 1914 se jejich salon stěhoval znovu, tentokrát do centra Prahy, na roh Jungmannovy a Vodičkovy ulice. A o rok později přišlo stěhování čtvrté – do paláce Lucerna.
Díky usilovné práci celé rodiny si Modelový dům dámských toalet Hana Podolská po válce vydobyl pověst nejlepšího a nejoblíbenějšího módního domu v Praze a zaměstnával desítky švadlen, kreslířek i návrhářek. Se svými nejbližšími spolupracovníky (především s hlavní návrhářkou a kreslířkou Hedvikou Vlkovou) Hana Podolská pravidelně dvakrát ročně jezdívala na módní přehlídky haute couture do Paříže (která po válce vystřídala Vídeň na pozici centra světové módy), kde čerpala informace o posledních módních trendech.
Na přehlídkách bylo tehdy zakázáno skicovat, a tak Hana Podolská svých spolupracovníkům během přehlídky naznačovala, jaké nápady ji zaujaly, a ti potom v taxíku či hotelu po paměti kreslili to, co na prezentaci viděli. Právě znalost posledních módních trendů byla spolu s vysokou kvalitou krejčovské práce a luxusními látkami jedním z hlavních důvodů, proč u Podolské šily nejvýznamnější ženy meziválečného období – od Jarmily Kronbauerové, Olgy Scheinpflugové, Adiny Mandlové až třeba po Elišku Junkovou.
Přehlídky i fotografie od Drtikola
Salon byl tak vytížený, že běžné, méně slavné zákaznice na svůj model čekaly i půl roku. U Podolské se šilo z opravdu luxusních látek – na výstavě si můžete prohlédnout toalety z hedvábí, tylu, šifonu, čínského brokátu, saténu i vlny, zdobené krajkovinou, korálky i želatinovými flitry. V modelovém domě Podolských se navíc prodávaly i doplňky, od klobouků a kožešin po boty a kabelky.
Podolští byli velmi podnikaví, a tak se fotografie jejich modelů začaly záhy objevovat i v tehdejších módních časopisech – zajímavé je, že přitom spolupracovali se špičkovými fotografy v čele s Františkem Drtikolem a Františkem Vobeckým. Modelový dům Hany Podolské začal také jako první v Československu po vzoru Paříže zaměstnávat profesionální manekýny a pořádat módní přehlídky.
V roce 1931 se módní salon stěhoval naposledy – tentokrát do nového paláce Adria na rohu Jungmannovy ulice. Bohužel už bez Viktora Podolského. Ten o pět let dříve tragicky zemřel, když ho při honu omylem zastřelil vlastní řidič, který čistil svou pušku. Modelový dům přežil i protektorátní léta. V té době se Hana Podolská hodně věnovala navrhování šatů pro film – její kostýmy můžete vidět ve filmech Zlatá Kateřina, Kristián, Katakomby a Maskovaná milenka. I ukázky z těchto filmů můžete na výstavě zhlédnout.
Trpký konec v zapomnění
V roce 1948 byl módní salon Hany Podolské znárodněn, a později začleněn do národního podniku Módní závody Praha pod názvem Eva. Hana Podolská v něm nakonec směla zůstat jako prodavačka, přimluvila se za ni totiž další její prominentní zákaznice, Marta Gottwaldová. Vydržela tu až do roku 1954, kdy ji vedení vyhodilo, a ona odešla do důchodu.
Zemřela v roce 1972 ve věku nedožitých dvaadevadesáti let. „Její“ salon ji přežil o pouhých 19 let – módní závod Eva zanikl v roce 1991. Během let přišla Hana Podolská o otce, manžela i syna Miloše (ten zemřel v roce 1936 v důsledku nevyléčitelné choroby). Její druhý syn Viktor nejprve strávil devět let v kriminále v uranových dolech, a poté emigroval. S matkou se už nikdy neviděl. I když Hana Podolská zemřela osamocená, podle pamětníků nikdy nezatrpkla, se svými bývalými zaměstnanci byla celý život v kontaktu a nikdy neztratila své noblesní a přívětivé způsoby, díky kterým ji zákaznice jejího módního domu tolik milovaly.
Zaměstnancům Uměleckoprůmyslového muzea se na výstavu podařilo shromáždit celkem 56 modelů, mezi nimiž najdete večerní toalety (velká část z nich patřila snaše Hany Podolské Hildě), kabáty, župany, letní šaty ale třeba i domácí kalhotový úbor. I po desítkách let na první pohled zaujmou perfektní střihy, kterými byl modelový dům Hany Podolské vyhlášený. Prohlédnout si tu můžete i doplňky, které jsou podobně jako v salonu Hany Podolské vystaveny v oddělených vitrínách. K vidění jsou například i dobový šicí stroj, figurína, žehlička nebo krejčovské potřeby. Můžete si tu i osahat vzorky luxusních látek, z nichž tehdy „u Podolské“ šili.
Výstava představuje nejen oblečení, ale i skici, jejichž autorkami jsou kreslířky modelového domu. Tak se totiž v salonu pracovalo – prodavačky zákaznicím jako první nabídly právě návrhy kreslířek, které byly v souladu s aktuálními trendy. Když si klientka vybrala konkrétní model, přišel na řadu výběr látky, a po něm stříhání a samotné šití. V odděleném sále najdete i módní fotografie z dobových magazínů a fotografie i video ukázky z filmů, pro které Hana Podolská navrhovala kostýmy. Výstavu Hana Podolská, legenda české módy, můžete v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu navštívit až do 20. ledna 2019.