Už jako dospívající slečna jsem pokukovala po módních trendech, jezdila do centra Prahy brouzdat po obchodech, snažila se nosit vždy to, co bude jiné, neokoukané, pro mě nějakým způsobem výjimečné. A byla to určitá forma relaxace, úniku od všednosti. Vlastně jsem, prostřednictvím módy, mohla být kýmkoli se mi zlíbilo. A to mi zůstalo dodnes.
Ve chvíli, kdy jsem se rozhodla pro práci stylistky, netušila jsem, jakým směrem se vlastně vydat. Jestli se chci věnovat komerčnímu stylingu, focení kampaní, nebo se zaměřit na osobní klientelu. Každá z těchto oblastí je něčím jiná, zajímavá, těžší… Během tohoto procesu mého „tvoření“ jsem ale došla k závěru, že princip musí být zákonitě vždy stejný. Chci dělat lidi šťastnějšími. Někteří z mých kolegů mi ale říkali: „Věnuji se focení, protože mě baví vytvářet iluzi krásna“.
Iluze krásna
Tahle věta mnou, přiznávám, rezonuje dodnes. Co je to iluze krásna? Není to vlastně špatně? Není to tedy jen nedosažitelný klam? Je to opravdu to, co nám móda má přinášet? Jen iluzi toho, že krásno je jen uměle vytvořená a vlastně tedy nedosažitelná věc pro kohokoli, kdo zrovna není „celebritou“? Jak je možné, že toto „krásno“ funguje tak strašně dobře na titulních stranách časopisů a ne v ulicích našich měst? Co českým ženám chybí k tomu, aby tak vypadaly a především se tak cítily?
Móda je o odvaze
Ano, můžeme si říct otevřeně, šikovný fotograf a světlo dělá své… a dál? Nejsou to totiž značky, do kterých jsou modelky oblékány, nejsou to dokonce ani ideální míry… Je to jen odvaha.
Nemohla bych toto napsat bez praxe, práce se ženami. Od vysoce postavených manažerek, přes lékařky, učitelky, sportovkyně, mladé slečny nebo maminky na mateřské dovolené. Od žen vysokých a štíhlých, přes ženy kyprých tvarů. Vše začíná a končí v naší hlavě.
Dosáhla by Coco Chanel svého úspěchu bez odvahy? Vyšla by Marlene Dietrich v kalhotách bez toho, aniž by jí chyběla odvaha? Vstoupila by Helena Rubinstein na americký kosmetický trh, který do té doby ovládala Elisabeth Arden? Bylo odvážné vzít si na sebe široké kalhoty v době, kdy byly k dostání jen slimky? Jistě, že bylo. A zaplať pánbůh za tu odvahu a ty odvážné.
Najděme odvahu nosit barvy – kdykoliv
Velmi ráda se ptám svých sledujících na názory. Učí mě to, posouvá a vlastně i nutí vzdělávat se dál. Před psaním tohoto článku jsem je tedy požádala o názor. Co českým ženám nejvíce v outfitech/módě chybí?
Jednoznačně nejčastější odpovědí byly barvy. A s tím mohu jen souhlasit. S přicházejícím podzimem máme tendenci oblékat se do tlumenějších barev, sázíme mnohem více na minimalismus. Je na tom něco špatně? Rozhodně není…pakliže se v tom cítíme své. Odvážné, sebevědomé a spokojené. Je tomu ale tak? Častou motivací navázání spolupráce se mnou bývá právě věta: „Cítím se jako šedá myš“… a ono je to vcelku výstižné. Většina těchto žen za mnou přijde v tmavých barvách. Všeobecně rozšířený mýtus „černá zeštíhluje“ by vydal na samostatný článek…
Kdo nám kdy zakázal nosit v chladnějších měsících barvy? Kdo řekl, že námořnická modrá je jen na léto? Nikdo, nikdy… a i kdyby… opět je to ta odvaha, která rozhodne o tom, zda tyto rady budeme přijímat za své nebo se budeme řídit svým pocitem. Svou odvahou se odlišit v tom nejlepším slova smyslu.
Bez sebevědomí to nejde
A teď se dotýkám dalšího kritéria… sebevědomí. Mám dojem, že slovo „sebevědomí“ je začarované. Bohužel ale ne v tom dobrém slova smyslu. Evokuje v nás pocit, že daný člověk si o sobě myslí „něco víc“, chová se nadřazeně a arogantně. Není to ale právě sebevědomost, kterou nás učí už od malinka naši rodiče? Abychom si stáli za svými názory, abychom byli pokorní, ale do správné míry rázní… abychom si z kritiky od ostatních nelámali hlavu a netrápili se?
Tak proč by mělo být sebevědomí něco, co je špatně? Proč žena, vracející se z práce, vypadající jakoby právě šla z focení do magazínu, musí být zákonitě zlatokopka, přinejmenším nafrněná…? Nebo je to snad jinak? Je tak nádherná… přesně taková, jakou bych chtěla být také. A to je ta iluze krásna. A je jen na nás, kam svou iluzi krásna dokážeme ve své hlavě posunout tak, aby nám dodala sílu být odvážná a sebevědomá.
S myšlenkou na Coco Chanel, Marlene Dietrich, Elsu Schiaparelli a spoustu dlaších žen, kterým nechyběla odvaha a jsou mi celoživotními vzory…
Vaše ZČ
Co patří mezi aktuální tredny? Rozhodně „chocolate trend“! Co mu říkáte? Napište to Zuzaně do komentáře u příspěvku na IG!